HTML

facebook

jay's workout

Edzés és kajanapló . Fegyencedzés, kettlebell, utcai edzés, irányított böjt és egyebek.

Metálocska

nőies edzés igényesen. 

metálos Workout Girl

Utolsó kommentek

kaja cikksorozat 1 - szénhidrátok

jayworkout 2013.10.22. 13:05

mindig csak a kaja. szóval rengetegszer felmerült már, hogy miket eszek jelenleg, hogyan lehet megoldani az egészséges kajálást egy kollégiumi egyetemista sűlernek.

úgyhogy most következik aaaaa

kaja.png

első rész: szénhidrátok

 

zöldségek

azt hiszem nem kéne hangsúlyozni, hogy alapvető. ősz vége felé, tél elején a fagyasztott zöldség lehet a legjobb megoldás, mert azok általában frissen lettek fagyasztva, szóval ilyenkor is jók. 
amit én szoktam enni : mexikói zöldség mix (kukorica,répa,borsó), karfiol, brokkoli, kelbimbó
és nem mirelitből: uborka, répa, hagyma, fokhagyma
(ilyenkor! tehát nyáron azért bőven többfélét.)

gyümölcsök

otthonról hozok téli almát, meg édesanyámék csináltak az összes megmaradt paradicsomból rengeteg paradicsomlevet (igen, a paradicsom az gyümölcs), úgyhogy azt iszom mindennap (kb 3-4 decis üvegekben van).
illetőleg ide sorolnám még a sárgabaracklekvárt, amit szintén ők csináltak, tartósítószer és cukormentesen :)
ha valakit érdekel, hogy hogyan csinálták ezeket, akkor írjatok, és megkérdem.

ugyebár, hogy a zöldségek és gyümölcsök miért jók és fontosak, nem hiszem, hogy szükséges lenne magyarázni. a következő tápoknál viszont lesz kis leírás is.

köles

köles.jpgaz egyik legfontosabb tulajdonsága: lúgosít. tehát fogyasztása erősen javallott azoknak, akik szeretnek sok húst enni. ez valamennyire ellensúlyozza azt. magas az ásványi anyag tartalma. a benne levő fehérje nem tartalmaz glutént, lisztérzékenyek is ehetik. könnyen emészthető és magas, vízben oldódó rosttartalma segít eltávolítani a letapadt salakot. a kölesben lévő szilícium és vegyülete, a kovasav fontos szerepet játszik csontképzésben, a bőr hámosodásában és a haj, köröm egészségének megőrzésében. mellesleg elképesztően finom, én általában sült szalonnával keverem össze. érdekesség: Európában az évszázadok alatt a kenyérgabonák folyamatosan kiszorították, pedig a magyaroknak is kedvelt napi élelme volt. 

jázmin rizs

jázmin.jpgThaiföldről származik, illatos rizsnek is nevezik. segíti az emésztést, magas a vitamin és ásványi anyag tartalma. elősegíti ez is a bőr, haj, köröm egészségét. esszenciális aminosavakat tartalmaz, amik szükségesek az izmoknak és az egészséges anyagcseréhez is hozzájárulnak. nagyon finom egyébként, a kedvenc rizsfajtám, és rengeteg mindenfélét lehet belőle csinálni. sokszor simán csak tojásos rizst csinálok, de az egyik legkedvencebb köretem a sajtos tejfölös jázminrizs. ezt, ha bármilyen hússal is eszed, garantált ízorgia.

barna rizs

barnarizs.jpg

mivel a barna rizs hántolatlan, azaz nem koptatják le a korpát és a csírát (és nem is fényezik) így magas a rost, B vitaminok, mangán, magnézium, szelén, vas és komplex szénhidrát tartama, így az egészséges táplálkozás egyik alapköve.
igaz nagyon sokáig kell főzni, de én szeretem az ízét. ha előre beáztatod, azzal jelentősen lecsökkentheted a főzési időt. sokan mondják, hogy nem lehet igazán puhára főzni, hát ők türelmetlenek :) de azért valljuk be, valóban bajos a dolog. én rizottónak szoktam legtöbbször elkészíteni, mindegy, hogy májjal, vagy hússal, de nagyon adja. de ebből is jó egyébként a tojásos rizs, és a sajtos tejfölös rizs is. vagy mexikói zöldségkörettel összekeverve a klasszikus zöldséges rizs.

zab

zabpehely.jpga zab a leginkább fehérjedús gabonaféle, s mindemellett a lehető leghasznosabb formában tartalmazza a létfontosságú fehérjeépítő anyagokat is. esszenciális zsírsavakban gazdag. komplex szénhidrát. tartalmaz kalciumot, B- vitamint, magnéziumot, káliumot, vasat, foszfort. könnyen emészthető, és javítja az emésztést. gyulladásgátló anyagokat tartalmaz, amely jó hatással van a gyomorra. lúgosító hatású. sok sportoló szerint a legkiválóbb energiaforrás. nem hiába lett menő a gyurmák között. elkészítésének rengeteg módja van, a legismertebb a zabkása. ez lehet édes, de sós is. az egyik kedvenc regeneráló kajám nekem az, hogy rántottába simán beleöntöm a zabot és úgy sütöm meg. 

krumpli

krumpli.jpga mostani egészségkirályok óva intenek tőle, merthogy nagyon sok keményítőt tartalmaz. azzal viszont nem foglalkoznak, hogy itt a Kárpát medencében már mióta toljuk a krumplit, és mennyire alkalmazkodtunk hozzá. bizony, sokak szerint sokkal jobban, mint a rizshez. tartalmaz A-, B-, C-vitamint is. Gazdag káliumban, jó hatással van a szívműködésre, a benne található foszforsók pedig serkentik az idegrendszer működését. 
na ennek tényleg megszámlálhatatlan elkészítési és felhasználási módja van. az én kedvenceim: a paprikás krumpli, a főtt krumpli, a főtt-sült krumpli és a krumpli püré. és ha nagyon keményen edzettem, és megérdemlem (ritka alkalom, hogy így elismerem magam), akkor a régi kedvencem: krumplis tészta (durum tésztából)

teljes kiőrlésű lisztek, maglisztek

teljes-liszt_k.jpg
na mert ugyebár nem esszük a gyilkos mérget, a fehér lisztet, épp ezért kell valami megoldás helyette. ezeket használom sűrítésre, vagy sütemények készítéséhez. a múltkor csináltam ilyen lángos szerű zsenialitást, de palacsintát is lehet. határ a csillagos ég. valójában mindent meg lehet belőle csinálni, amit a simából, legyen az édes, vagy sós. 

 

durumtészta

durum.jpgnyilván a szokványos tészta helyett is kell egy egészséges változat. a teljes kiőrlésű tészták indokolatlanul és vállalhatatlanul drágák, de a durumtészta pontosan megfelel nekünk. könnyen emészthető. kalóriatartalma alacsonyabb, mint a hagyományos tésztáké. vitaminokat, ásványi anyagokat és fehérjéket egyaránt tartalmaz, rosttartalmából adódóan viszonylag gyorsan távozik a szervezetből. a benne lévő keményítő lassan bomlik el, azaz nem „dobja meg” hirtelen a vércukorszintet, így a glikémiás indexe is alacsonyabb. ennek köszönhetően cukorbetegek is ehetik.
és hogy mivel esszük, az szintén a lehetőségek tárháza. sportolóknak nyilvánvalóan fehérjedúsan kell kajálni, így mehet a tojásos tészta, sajtos tejfölös csirkemelles tészta, vagy pörkölttel is lehet nyomatni. ha épp úgy érzem, hogy jutalmat érdemlek, akkor tonhalat veszek és tejszínes tonhalas tésztát csinálok magamnak.

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jayworkout.blog.hu/api/trackback/id/tr445592094

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bálint Héjja 2013.10.22. 14:07:21

Ilyet még! Pont ez kell. nagyon király!

LonelyWolf 2013.10.22. 17:56:53

lencséről esetleg egy vélemény mondanál? :)

Kiss Endre Farkas 2013.10.22. 18:17:07

És az új edzéstervről szóló cikk mikor jön?

Na meló, csá.

kicsiVuk 2013.10.23. 10:31:39

Szia Jay!

Adnál egy tippet arról, hogy hol lehet ezeket megvenni? (konkrét bolt Pesten vagy csak merrefelé keresgéljek) Leginkább a zab és a köles érdekel. A zab = zabpehely?
Köszi!

jayworkout 2013.10.23. 12:20:33

@LonelyWolf: aki feltudja dolgozni a hüvelyeseket, annak nagyon jó. én sajnos nem tudom tökéletesen, így el is hagytam teljesen.

@Kiss Endre Farkas: ma, nemsoká!

@ecch: igen.

@kicsiVuk: zab= zabpehely igen, spárban 200 ft fél kiló, köles meg auchanban van, a magadnak mérős részlegnél. asszem valami 600 ft kilója

Nand 2013.10.24. 11:32:14

Nem bírom ki:
kodpiszkalo.blog.hu/2012/02/16/el_vagyunk-e_savasodva
"vízben oldódó rosttartalma" A rostnak nem pont az a jelentősége, hogy vízben oldhatatlan?

Valamint, van valamilyen forrásod a durumbúza vs hagyományos búza meccsre? Mert semmit nem találtam, ahol feketén fehéren le lett volna írva, hogy egyes összetevőkben mennyire más a két fajta.
Hopp, megvan a forrásod, de itt is csak a bla-bla megy.

A lencsével kapcsolatban meg próbáld meg, tényleg előző nap beáztatni, mert elvileg a puffadást okozó anyaga vízben egész jól bomlik. Az egyik legfinomabb hüvelyes, kár lenne érte.

Magánzárka · http://maganzarka.wordpress.com 2013.10.24. 18:42:29

Na ez nagyon jó és hasznos bejegyzés lett! :) Köszönjük!

jayworkout 2013.10.24. 19:30:57

@Nand: ezt nem tudtam eddig, köszi :)

www.vitaminsziget.com/cikk.php?id=2482#heading1

én a sárgaborsót próbáltam vízben áztatni, na majd a lencsének is adok egy esélyt.

@Magánzárka: szívesen :)

Bálint Héjja 2013.10.27. 16:03:19

Amúgy nem én vagyok a Jay, de nekem most mutatta ismerősöm ezt a boltot, és egész jó az ára a dolgoknak szerintem, a boltiakhoz képest, itt pl.: 1 kiló zabpelyhet annyiért veszek mint boltban fél kilót. hátha segít: bioliget.hu/index.php

Bálint Héjja 2013.10.27. 16:06:28

Ja és annyit Jay, a kölest azt a köles melyik formájából? mert ilyen köles olyan köles van, ahogy keresgélek. A hántolt köles kell nekem igaz? :)

jayworkout 2013.10.27. 16:18:23

@Bálint Héjja: ez tök zsír, kösz!
hántolt köles ja