mi lenne, ha a testnevelés órára nem úgy gondolnának a gyerekek, mint kötelező kényszer?
mi lenne, ha azt várnák a legjobban, mert olyan példákat láthatnának a szemük előtt, amilyenekké később válni akarnak?
mi lenne, ha nem csak elvétve lenne egy-két kis Rocky jelölt, hanem minden fiatal értékrendjében fontos szerepet foglalna el a mozgás?
baj van az iskolarendszerrel. a gyereket beültetik minimum 8, de inkább 16-18 évre egy padba, és arra nevelik, hogy legyen csendben, üljön egy helyben egész nap. a szaladgálásnak, a játszótéren való játéknak, a fára mászásnak vége. értem én, hogy modern társadalom, és a szellemi érték az úr, fontosabb az ész, mint az erő. de hol marad az egészség? és mi a helyzet azzal a ténnyel, hogy a mozgás kulcsfontosságú nemcsak a testi, hanem a szellemi fejlődésben is? hogyha valaki rendszeresen mozog, jóval eredményesebben tud teljesíteni fejben is.
van torna óra. ja, van. a diákok 90%-a utálja, kényszernek érzi. holott még az első osztályba úgy jött, hogy nem bírt természeténél fogva egy helyben ülni, mozogni akart egyfolytában. később pedig az a divat, hogyha a tanár nem oda néz, akkor senki nem csinál semmit. miért? mert már nem lelik benne örömüket. le lettek nevelve róla. nem látják értelmét, nincs előttük cél, se példa, hogy ez miért jó.
és sajnos nagyon kevés az igazi tesitanár. aki nem csak annyit mond, hogy 10 kör futás, aztán játszatok, amit akartok. mert ő akkor is megkapja a fizetését, ha nem csinál semmit, vagy ha rosszkedve van, és szarrá szívatja a gyerekeket, de akkor is, ha lelkiismeretesen végzi a munkáját, és újra megszeretteti a fiatalokkal a mozgást.
egy másik dolog: mindenféle haszontalan hülyeséget be kell magolni, mert hogy az hozzátartozik az "általános intelligenciához". miért nincs egészséges életmód és táplálkozás óra? hogy megtudják milyen súlya van? a legtöbb általános iskolában szokott lenni egy unalmas óra ilyen előadással, 20 éve elavult táplálkozási piramis. nyers, hülye duma: egyél sok zöldséget az egészséged érdekében, és kevés csokit. hm, ez aztán a meggyőző érvelés. miért nincs erre, egy külön tanóra? a középiskolás biológia óra foglalkozik vele, kb. egy anyagrészen keresztül. hurrá.
márpedig ha lenne egy ilyen óra, mondjuk Életmód néven, és nem unalmas előadásban, hanem humorosan, közérthetően és érdekfeszítően, akkor tanulhatnának a diákok HASZNOS dolgot is, amit egész életükben használhatnak és élvezhetik előnyeit. természetesen nagyon naiv vágy az, hogy megfelelő oktatás zajlana ezen a téren, mert akkor gyakorlatilag bedőlne a gyógyszeripar. gondoljunk csak bele, egészséges táplálkozás, mozgás, teljes egészséges életmódi tanácsadás általános iskolától a középiskola végéig. olyan szinten mindent megtanulhatnának a gyerekek az egészségről, hogyha el is kezdenek foglalkozni vele tényleg (mert ha látják maguk előtt a jó példát, miért ne), akkor a most általánosnak mondható betegségek minimálisra csökkennének, sőt, szinte eltűnnének. nem kéne senkinek fejfájás csillapító, ilyen olyan mű gyógyszer, ami a betegségek tüneti kezelésére alkalmas (mert a legtöbb orvost egyáltalán nem érdekli, hogy mi az oka a betegségnek. de ez nem is az ő hibájuk, az orvosképzés is szar, nincs egészségügy Magyarországon, csak betegségügy... minden betegségre van külön kis gyógyszer, de az okot senki nem nézi, jobb nekik, ha havonta veszel gyógyszert, pedig a legtöbb esetben egyszerűen véget lehetne vetni neki). az elhízás oly mértékben visszaszorulna, hogy az elképzelhetetlen. ugyanis az az általános, hogy aki gyermekkorában elhízik, az az egész életét úgy fogja leélni. mindezt kizárólag az információhiány miatt.
"A sport nemcsak testnevelés, hanem a léleknek is az egyik legerőteljesebb nevelőeszköze."
Szent-Györgyi Albert
a legtöbben a gimnáziumban kezdenek el edzeni, akkor is csak azért, hogy tetszenek a lányoknak. amivel nincs is annyira probléma, csak mikor a megfelelő információ hiányában összevissza állnak neki, a netes edzéstervek és egyebek alapján, akkor néha több kárt okoznak maguknak, mint hasznot.
és igen, jómagam sem fogytam volna le 93 kilóról, ha nem tetszik meg nagyon egy lány. egyáltalán nem az egészség miatt kezdtem el utánaolvasni, hanem a kinézet miatt. nem tudtam akkor, hogy ebben sokkal több van, mint a jó megjelenés és magabiztosság.
ÖRÖM van benne. újra megszereted a mozgást, ahogy kisgyermekként. megint szívesen másznál fára (sőt, ha van lehetőséged meg is teszed!), de természetesen rájössz, hogy rengeteg mozgásforma közül választhatsz. célokat tűzöl ki, eredményeket érsz el, újra és újra legyőzöd magad. aki nem élt még át ilyet sporttal kapcsolatban, az szavak alapján nem is érzi át egyáltalán. pedig gyerekként mindenki szeretett mozogni, ez bennünk van. az ember is egy állatfaj. lételeme a mozgás.
sokan a filmhősökre akarnak hasonlítani egyből, minél gyorsabban. aztán mikor csalódnak, rájönnek, hogy egy egészséges, izmos és látványos test kidolgozása nem két hónap (de még csak nem is 1-2 év!), akkor vagy feladják és visszaülnek egész napra a számítógép elé, vagy inkább keresnek illegális szereket, hogy meggyorsítsák a folyamatot.
a legtöbben viszont még ilyenkor sem kezdenek semmibe, simán leélik az életüket szinte mozgás nélkül. gimnázium, egyetem után beülnek egy irodába, ott dolgoznak napi 8-12 órát, hazamennek, otthon is leülnek a tévé vagy számítógép elé, és életük legnagyobb mozgása a séta (vagy még az se nagyon). csodálkoznak, hogy gyakran betegek, 40-50 éves korra már itt fáj- ott fáj, minden bajuk van.
sőt, a mozgáshiány és az egészségtelen életmód okozója a jelenlegi átlag életkor szánalmas értékéhez a lehetőségekhez képest (igen, a mai tudásunkkal elélhetnénk 140 évig is...). és azt kell, hogy mondjam, hogy a veleszületett betegségeken kívül egyszerűen nem fogadható el más indok a halálra, mint az öregkori végelgyengülés (nem betegség!).
most bejött a több tesi óra az iskolákba. ez jó, de még mindig ott tartunk, hogy utálják a diákok, szívesen ellógják, igazolást szereznek maguknak egész évre, hogy ne kelljen csinálni. vagy ha muszáj, akkor is kedvetlenül és érdektelenül csinálják.
márpedig ha látnák, milyen vagány dolgokat lehet csinálni a saját testüket mozgatva, rájönnének, hogy ez izgalmas, van benne kihívás, élvezetes és jó dolog. ha újra megszeretik a mozgást, onnantól pedig nincs megállás. ha lenne előttük példa, ők is tűznének ki célokat. és ha ebben van, aki segíti őket, akkor nem buknának el 1-2 hónap után szomorúan.
persze vannak, akik a menő akciófilmek hatására edzésbe kezdenek, hogy ők is hősökké válhassanak. ez nagyon szép dolog, és ha meg is szeretik a mozgást, nem hagyják abba, akkor nagyon jól járnak. de sajnos nem ez az általános.
mi lehetne a megoldás?
egy olyan testnevelés tantervi felépítés, ami az általános iskolai 6 éves lurkóból 18 éves korára egy testével tökéletesen bánni tudó, "spártai" magyar egészséges ifjú válna.
természetesen itt nem csak a fiúkra kell gondolni, hanem a lányokra is. így a következő nemzedékben egy másik hatalmas probléma is megoldódna: a lányok állandó fogyókúrája, a tükörrel való harc, az önbizalomhiány, és folytathatnám.
mit lehet elérni ennyi idő alatt? hatalmas erőt, állóképességet, ügyességet, gyorsaságot. összefoglalva: testünk tökéletes kontrollját, azt, hogy az életben bármilyen fizikai kihívást könnyedén vegyünk. nem lesz fuldoklás, ha fel kell menni a 3.ra, nem szakad le a derekunk 40 éves korunkra, elbírjuk majd a gyermekünket, és nem csak felemeljük, hanem teljes bedobással játszhatunk is vele.
gondoljunk csak bele: egy élet, ahol nem akadályoznak a betegségek, fájdalmak.
természetesen az egész úgy felépítve, hogy a gyerekek imádják, és várják ezeket az órákat. véleményem szerint a humor egyszerűen kihagyhatatlan dolog az oktatásból. azért, hogy fenntartsuk az érdeklődést, a figyelmet, meg azért is, mert úgy jóval hatékonyabban rögzülnek a dolgok.
na és hogyan?
alapfokú erőedzés a nullától, mindenkinek. fal mellett álló fekvőtámasztól az egykezes fekvőtámaszig és a kézenállásban nyomásig. támaszos guggolástól az egylábas guggolásig. függeszkedéstől az egykezes húzódzkodásig. csípőemeléstől az állásból állásba hídig. fekvésben térdemeléstől a függeszkedésben nyújtott lábemelésig.
és ha megvan az alaperő, akkor lehet irányt választani.
max erőt és izmot szeretnél?
rá lehet menni a durvább erőgyakorlatokra, és előkerülhetnek a súlyzós gyakorlatok
végtelen állóképességet szeretnél? jöhet a futás, úszás
teljes uralmat akarsz a tested felett? ugrások, szaltók, kézen átfordulás, parkúr
lányos erősport kell? rúdtánc, jóga
csapatban szeretnél játszani?
iskolán belül kosárlabda, labdarúgás, kézilabda edzések (nem csak játék, hanem valódi sportspecifikus edzés!)
szóval, ha tetszik az elképzelés, szóljatok a kormánynak és összedobom a programot
de mivel ez mostanában valószínűleg nem fog megvalósulni...
...éppen ezért határoztuk el, hogy barátaimmal karöltve edzés bemutatókat tartsunk iskolákban. megmutatni, hogy milyen jó dolog ez, nemcsak egészséges, örömmel teli, de MENŐ is sportolni! szóval középiskolák, gimnáziumok, egyetemek, hívjatok minket bemutatózni!:)
Utolsó kommentek